"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Saturday 28 September 2013

Dugaan : Tempreture Kancil Mama Tingginya...

28.09.2013 Sabtu

Malam tadi dah duk berkira² pasal nak balik ke Kuantan pagi ini. Mulanya Mama dan anak² tak ikut Ayah, Ayah ada program dengan sekolahnya... Tapi, bincang punya bincang. Keputusan yang diambil, semua ikut balik Kuantan. Kiranya anak² Mama ni tak ke sekolah la esok... Ihsan berbelah bahagi sebenarnya sebab masuk acara tarik tali dan dah masuk ke peringkat akhir. Tapi dia mengiyakan je. Atuk & Nenek pun tiada, kalau tak memang Mama dan Ayah dah tinggal kalian dengan Atuk & Nenek. Adik? Adik pula ikut Atuk & Nenek ke Shah Alam rumah Pak Ngahnya (Adik Mama).

Jam 7.30 pagi, Mama hantar Adik ke rumah Atuk dan Nenek... Kemudian jam 8.00pagi kita sekeluarga bergerak pulang ke Kuantan.Semasa dalam perjalan, Ayah beritahu yang dia ada terbau hangit. Pada mulanya Ayah ingat kereta yang sedang Ayah ikut dihadapan. Tetapi bila kereta itu terus meluncur laju, bau hangit masih ada. Ayah pandang tempreture kereta. Masya'Allah... dah cecah ke 1 garisan. Ayah cepat² berhentikan kereta di bahu jalan dan ke dalam sikit berhampiran hutan dah masa ni. Lebih kurang 30minit perjalanan dari rumah. Ayah buka bonet kereta hadapan... Buka penutup air...berkepul² asap keluar. Mama tiada reaksi, Mama tahu Ayah dah tension dengan nak kejar masa bagai lagi... Masa tu pula yang ada air minuman je... adalah 1liter..lain² memang tiada. Nampak muka Ayah agak menyinga. Mama ambil port mendiamkan diri je. Kang silap cakap kena 'fire'. Agak beberapa lama, kami bergerak ke dalam hutan sedikit sebab teringat ada anak sungai tak sampai 5kilometer di hadapan.

Sampai je di anak sungai, Mama tanpa lengah tatkala Ayah buka bonet kereta, Mama terus capai botol air minuman yang dah kosong tadi dan kebetulan pula ada botol kosong di kawasan itu. Mama capaikan terus turun dengan berhati² ke anak sungai berkenaan. Sejuk betul airnya....

Masa Ayah duk belek² enjin, anak² girl Mama duk main sana sini sampai terjerit² marah Mama dibuatnya bila nampak dah menuju ke bahu jalan. Bertuah sungguh! Kebetulan pula Atuk yang nak ke Shah Alam pula lalu dan terus berhenti menjengah.

Melihat kepada keadaan kereta, nampak gayanya ia tak boleh berjalan jauh sebab tak sampai 5minitpun kami nak cuba meneruskan perjalanan, tempreture masih laju naiknya.Atuk terus ke Shah Alam...Ayah ambil keputusan berpatah balik ke rumah. Kami jalan berdikit². Asal tempreture naik terus Ayah berhenti di bahu jalan. Alhamdulillah...Akhirnya kami selamat sampai di rumah. Terus pas barang dari kereta tadi ke kereta kancil milik my MIL. Ayah nak pergi juga ke Kuantan. Walaupun miss program pagi ini, petang masih ada program lain. Kami ikutkan aja. Alhamdulillah.... Perjalanan kami selamat... Terima kasih Ya Allah... Kami sampai di Kuantan pada jam 1.15ptg.






Setibanya di Sekolah Abdul Rahman Talib, Kuantan...Kami lepak² kat luar sementara menunggu guru² yang lainnya habis program untuk ke program yang berikutnya.....