"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Saturday 29 March 2014

Jom Makan Murtabak Mengkasar, Pekan

29.03.2014 Ahad

Ok...Selesai di Rompin...Kami meneruskan perjalanan untuk pulang ke rumah.... Sampai di Pekan perut mulai rasa lapar. Hubby tanya nak makan apa...Ninie teringatkan Murtabak Mengkasar yang popular di sini. Sebelum tu kami ronda²/pusing² jap melihatkan suasana malam di bandar Pekan.

Pada awalnya Hubby singgah di kedai Murtabak Mengkasar di Bandar Pekan ni. Tapi disebabkan ada beberapa buah kereta di bahu jalan mematikan niat kami sebab takut lambat. Sebelum ni Hubby pernah makan di sini dengan rakannya. Lambat kata Hubby. Lebih sejam menunggu baru makanan sampai...Ini berikutan ramai yang order untuk dibawa pulang ke rumah. Tak nak ambil risiko, kami meneruskan perjalanan ke bandar Kuantan.

Semasa dalam perjalanan, masih lagi berada di kawasan Pekan...Sampai di satu traffic light...Sebelah kanan jalan terpandang satu bangunan yang tertera dengan perkataan "Murtabak Mengkasar". Nampak dari jauh tak ada orang. Hubby tanya 'Nak pergi makan sana?". Laju je Ninie menjawab...."Nakkkk" Kikikiki... Anak² tak kata apa² sebab masing² tidur...hihihihi... So Hubby pun bawa kami sekeluarga ke sana. Yeha...Bolehlah merasa murtabak mengkasar yang popular tu... Selalu dengar cerita orang/baca di blog² orang je.

Ok....Kat sini memang tak ada makanan panas yang lain ye...Cuma murtabak sahaja. Jangan gatal² nak order makanan lain. Kami pesan murtabak kambing special & murtabak ayam biasa.... Sedap ke?

Huhuhuhu... kalau dah namanya tekak kampung macam Ninie...Bagi Ninie...so far O.K la.... Mungkin tak sehebat yang orang lain pernah rasa....Murtabak ni perniagaan generasi ke generasi kan? Jika Ninie dengar murtabaknya tebal sampai 1inci...yang kami makan ni ada la hampir 1/2 inci tebalnya...Boleh bayangkan tak?

Jika murtabak biasa di pasar² malam tu macam basah²/lembab² sikit dalamnya...yang ini agak kering.... Dan yang ini langsung tiada rasa rempah macam kari / kurma tau.... Entahlah..macam inti/isi dalamnya tu hancur/kisar terus.... Tapi yang paling Ninie suka cicah bawangnya yang warna merah tu...Siap ratah² bawang tu macam tu je...Habis! Kurang rasa cuka...tapi manis.... Kuah cicah kari (mungkin)...kurang sedikit...Anak²pun geleng² tak mau.... Orang lain ok je kut...Tapi habis je kami makan sebab memang tengah lapar O.K.... In Sha Allah lain kali datang lagi...Tambahan pula pernah ternampak di Bandar Kuantan pun ada cawangannya. So dekat je....