"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Thursday 27 August 2015

RESEPI : Kek Cawan Kukus Sunquick Sukatan Cawan


Sebenarnya ini resepi kek yang Ninie pepandai je olah guna bahan yang ada. Oleh sebab tepung kek naik sendiri blue key tiada, Ninie guna tepung gandum je... mixer pun tiada...so gaul je tepung dengan bahan yang di blend guna senduk nasi. Nak buat makan sendiri je pun. Walaupun hasil nampak macam apam je tapi Alhamdulillah lembut je teksturnya.

Anak2 masa duk buat bancuhan bau nya macam ubat 'mucoprom' /selesema. Tapi bila dah masak..."Mama, boleh tak saya bawa kek ni gi sekolah esok?" Pulak dah... dah tinggal secoit je ni...sudahnya buat lagi 1 bancuhan layankan kehendak anak2 yang sedang nak membesar ni...

Kek Sunquick

Bahan :
1 biji telur
3/4 cwn gula
1 cwn susu cair
1 cwn minyak masak
6 sudu besar sunquick oren

2 cawan tepung gandum gaul dengan 1 sudu teh soda dan 1 sudu teh baking powder

Cara :
1. Blend telur + gula + susu cair hingga sebati.
2. Campur sunquick dan minyak masak blend lagi.
3. Tuang ke dalam mangkuk berisi tepung dan gaul hingga sebati.
4. Masuk ke dalam acuan dan kukus 15-20 minit @ hingga masak.