"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Saturday 11 July 2015

RESEPI : Kuih Cara Manis Mudah

11 Julai 2015 Sabtu
24 Ramadhan 1436H

Minggu lepas si Aqilah sibuk request 'nak kuih hijau yang ada gula tu...' katanya pada si Ayah... beli RM5 kuih cara manis tu sekali hadap je siap nak gaduh dengan si Kakak sebab tak cukup. Ha.... Ok... Nah hari ni Mama buat kuih kegemaran Adik ye... Makan puas² tau... Tak habis, Mama sumbat dalam mulut tu karang. Kebetulan minggu lepas ada singgah rumah nenek ambil/pinjam acuan kuih bahulu tembaga... Sedang elok la tu... Saiz pun comel² je ...Elok² sekali ngap dengan mulut saiz² comel anak♥² Mama ni...




Bahan² :
2 cawan tepung gandum
3 cawan santan (Mama guna 1 pack santan serbuk jenama C&P  bancuh dengan air)
2 biji telur
3 helai daun pandan
Beberapa titik pewarna hijau
Gula pasir secukupnya, sebagai inti
Garam secukup rasa (bagi rasa lemak2 masin)
Sedikit minyak masak, untuk lenser acuan

Cara² Membuatnya
1. Daun pandan dicuci, potong kecil dan kisar bersama santan, kemudian tapis. Satukan bersama tepung gandum, pewarna hijau, telur dan kacau rata dengan kisar/blend/whisk hingga semua sebati, tambah garam secukup rasa. Kacau dan tapis adunan tadi. (Mama tak tapis pun. Ini untuk pastikan adunan tepung tidak berketul²)  Ketepikan sebentar.

2. Panaskan acuan/loyang kuih cara (acuan kuih baulu) atas dapur gas, bila panas kecilkan api pada tahap minima. Lenser sedikit minyak masak pada setiap ruang acuan (guna daun pandan yang dilipat, diikat dan diracik hujungnya).

3. Isi adunan tadi dalam bekas bermuncung (kole/eko/jug) tuang dalam setiap acuan tadi hingga hampir penuh. Letakkan sedikit gula pasir pada setiap kuih (anggaran 1/3 camca teh). Tutup permukaannya acuan dengan tudung periuk. Masak hingga kuih menjadi pucat dan tidak melekat bila disentuh.

Nota :
1. Berhati2 keluarkan kuih dari acuan dan sejukkan. Mama guna lidi comel pencungkil gigi tu untuk keluarkan sebab loyang Mama saiznya comel² je.
2. Oles sedikit minyak setiap kali memasak kuih yang baru.
3. Mama masak agak garing sikit...Sedap...