"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Monday 3 June 2013

Kembara 4X4 Lightcore Family Trip 2013 - Lubuk Berok, Sungai Lembing, Pahang

03.06.2013 Ahad

Jam 7.30pagi Mama mula mengejutkan Ayah dan Anak² tersayang. Mengikut perancangannya, hari ini nak ke Lubuk Berok, Sungai Lembing? Buat apa? Buat apa lagi... berkelah ler... Moh kite... Mama dah siapkan awal² lagi beg baju dan box yang mengandungi peralatan untuk perkelahan. Semua dah ada di atas roof box kereta dan tak bawa turun sejak sampai Kuantan. Semua anak² bangun dan diarah mandi. Ayah? Sedikit moody berikutan Ayah mudah je, mandi, pakai baju, gerak...urm.... sokmolah gitu....

Anak² pula liat bila disuruh bangun. Bila Ayah moody, Mama la yang kena marah karang... sob3x la dibuatnya hati Mama ni. Hari ni, Pak Teh ikut sekali... Penuh satu kereta. Pak Teh agak teruja sepanjang perjalanan sebab first time katanya.

Jam 9.00pagi, kami bergerak dari rumah ke jeti Tanjung Api beli nasi dagang disitu buat bekalan bila sampai di sana nanti... Al maklumlah masing²pun belum bersarapan lagi. Perjalan diteruskan ke destinasi sambil tu Ayah sempat isi minyak kereta di BHP.

Sebenarnya aktiviti ni dah dirancang semenjak 2/3 bulan yang lalu. Geng² Kembara yang lain dah masuk sejak dari semalam lagi. Ada yang berkhemah disana dan juga pulang semalam juga. Difahamkan juga ada yang nak mendaki bukit untuk melihat keindahan air terjun pelangi (RAINBOW WATERFALL). Kami sekeluarga tak dapat turut serta sebab semalam adalah hari perkahwinan adik bongsu En. Hubby.

Jalan? Pergh... Namanya pun dah aktiviti offroad, tentu²nya jalannya Baikkkk punya... huhuhu... dengan naik bukit, turun bukit, meredah anak² sungai, batu batan, jalan lecak berlumpur, lopak²... Senang kata mesti bergegar punyalah. Takdenya nak merasa releks macam jalan kat highway tu... Kelajuan pun takat cecah 20km/j... Kira lajulah tu...wink3x.

Layan gambar...


Pak Teh yang teruja. (Adik Hubby anak ke 6 dari 7 beradik)

Hihihi... lajukan....

Kena melintasi beberapa anak sungai... jernih sungguh airnya tak macam yang kami riki sebelum ni... rujuk entry² lepas ye...

Our driver.... love you dear..muah!

Pergh!...jalan..... (pst...ada cerita di jalan ini..lihat gambar sehingga habis ye..)

Alhamdulillah...sampai juga kami akhirnya.... Tengok... siap bermalam bagai...

Lepas makan, terjun sungai... sejuk giler air....

Hasil memukat di air sungai ini... sedapnya...



Rama²/kupu² dengan hutan tak dapat dipisahkan...

Waktu ni semua anak² Mama dan Ayah dah naik..tinggal Mama dan Along je...

Dah siap mandi, standby untuk pulang...

Beberapa kereta yang duk mengecas turun naik bukit...


Jom kita bergerak pulang....

Ambil gambar dulu apa² hal pun... kenangan tu...





Masa ni baru je bergerak selepas sesi bergambar...ingat tak gambar jalan di atas tadi yang Mama kata ada cerita disebaliknya? Ha...inilah ceritanya... sebuah Storm sangkut disini.... Ayah lalu, tayar belakang tergelincir... sudahnya bergesel dengan bumper Storm ni.... Kereta kami adalah yang ke 3 melalui jalan ini (group yang bergambar tadi)

Owner Strom minta pinjam anchor untuk meloloskan keretanya dari becak selut tersebut... Ayah...iya kan aja walaupun risau dengan kereta yang bergesel tadi sebab belum lihat kesannya lagi...

Alhamdulillah...Lepas akhirnya Strom tersebut dari terlekat disitu...

Pergh!... Kenangan untuk aktiviti hari ni.... uwa..... nak duit rupanya dia... Sayangkan Abang kereta mu ini...hikhikhik.... Takpe "Nak kereta cantik, jangan bawa masuk hutan duduk diam² kat bandar je... Kalau nak masuk hutan perkara ni biasa ler" ujar Mama... Betul tak sayang....



Berhenti pula di Resort yang telah ditinggalkan...Kompleks Pelancongan Persona Adventure Camp And Chalet, Sungai Lembing, Daerah Kuantan, Negeri Pahang.


Singgah di mata air panas...dah xde dah kolamnya disini... yang ada ni ha pun dah bocor... mengalir keluar airnya...

Masih terasa suam² kuku air mata air ni...

Berhenti di anak sungai Jin... Ada yang rajin duk membersihkan kereta di sini...

Anak² tersayang

Alhamdulillah selamat sudah dari jalan hutan.... Melalui jambatan kayu walaupun jambatan besi dah siap sepenuhnya...dulu datang jambatan besi tersebut masih dalam pembinaan.


Singgah di terminal kita makan dulu... Anak² sibuk bermain di taman permainan yang comel... (kecil)

Mencuba menu popular di sini, Mee Jawa... First time bagi Mama walaupun Mama asalnya keturunan jawa... Mula²nya...aiyark..pelik rasanya... lastly, dengan kuah²nya Mama hirup.

Mee bandung Along punya... pun sedap tau...

Dah kenyang... Jom kita pulang...

Bergambar kenang²an di sini.... Hri yang indah walaupun..LETIHnya.....
'
Garmin peneman setia bagi En. Hubby...