"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Monday 17 October 2016

Mama Boleh Bersalin Normal @ Tidak?


06.10.2016 Rabu
Mama ada temujanji dengan doktor pakar di Hospital Bandar Tun Abdul Razak Jengka yang mana doktornya adalah doktor pakar dari Hospital (HOSHAS), Temerloh. Mama sampai seawal jam 8.00pagi lagi. Waaa bersemangat betul tau... Gara² tak nak menunggu lama... Lambat datang 'confirm' lambat la siapnya.... Alhamdulillah...Mama adalah orang pertama yang mendaftar... Ikut la segala apa yang disuruh oleh 'nurse' (prosedur biasa)... Pergi kencing, timbang berat, cek bp...dengar ngomel² sikit.... Kemudian tunggu giliran dipanggil untuk berjumpa dengan doktor. Jam 9pagi, doktor dah sampai...tak sampai 5minit kemudian nombor Mama terpapar di skrin... yeay!

Macam biasa juga... Doktor akan tengok buku merah jambu yang dah menebal tu.... hari ni tak berapa cantik keputusan air kencing Mama. 'Kurang minum air ke?" soal Doktor... Hihihihi... Memang pun sebab gara² lebih sayangkan tidur dari nak bangun kerap² ke bilik air di tengah malam. Kemudian doktor minta buku pink kelahiran yang lalu. Nasib baik Mama bawa sebab memang doktor dan nurse di klinik dah 'remind' awal² lagi.(Memang sekrang buku kelahira yang lepas/kandungan terakhir sebelumnya perlu ye...)

Doktor tengok je buku... Baca... "Oh...Awak memang tak boleh bersalin secara normal la. Sebab dalam buku ni doktor dah tulis siap² yang bersalin akan datang kena secara pembedahan. Haaaaaa (gitu sebab tak boleh nak masuk icon terkejut dalam blog ni. huhuhu...) Mama pun bersoal jawab la dengan doktor tersebut... hasilnya yang Mama faham :

* Walaupun kelahiran lalu sdah 9tahun berlalu namun jangan anggap yang kita boleh bersalin normal sebab doktor dah tulis siap² dalam buku.
* Kelahiran Aqilah (Si bongsu sekarang) adalah kerana lemas (ni Mama baru tahu). Ketika itu Mama sepatutnya melahirkan Aqilah secara normal, jalan/laluan dah buka penuh (8 hingga 10cm) namun sakit nak meneran bayi langsung tiada ketika itu. Oleh kerana bayi pun dah masuk laluan dan jalan pun sudah buka, Mama pula tiada sakit untuk meneran... Keputusan CTG pun dah tak cantik (bayi lemas). Keputusannya adalah 'emergency ceaser' ketika itu. Apa yang Mama faham, ketika pembedahan dilakukan mungkin terdapat koyakan luar jangka dalam rahim namun tidak dinyatakan oleh doktor koyakannya besar mana.
* Jadi, rahim Mama ada parut lama yang mana memungkinkan risiko untuk Mama jika dibenarkan melahirkan bayi secara normal walaupun dah 9tahun berlalu. Mungkin kalau bersalin secara normal, ketika meneran, parut lama boleh terbuka kembali terlebih dahulu sedangkan bayi masih belum keluar... Jadi dari ambil risiko seandainya berlaku kejadian seperti itu, (parut lama terbuka terlebih dahulu) kemudian kena pula ceaser... Jadi dah ambil risiko disitu. (in sha Allah, Doktor tahu apa yang telah ditulis dalam buku tersebut)

Jadinya.... Faham tak... panjang lebar cerita kat atas tu...huhuhuhu..... keputusannya Mama kena melahirkan bayi secara pembedahan jugalah... Tak apalah... Janji bayi dan Mama selamat. Kemudian perut Mama di scan (doktor beritahu jantina maybe girl)... Tarikh untuk pembedahan diberikan pada 27 Oktober 2016/Khamis di HOSHAS. Mama terima dahulu tarikh tersebut kerana masih belum berbincang dengan En Hubby lagi.

Jam 10pagi semuanya selesai... Terima kasih pada nurse dan doktor² yang sungguh friendly.... Mama pergi makan dan jom... Masuk pejabat mulakan rutin harian.

11.10.2016 Isnin
Setelah berbincang dengan En. Hubby... Kami mengambil keputusan untuk bersalin di HTAA, Kuantan, Pahang atas alasan : HTAA dekat dengan rumah Ibu Mertuaku, Jikalau terjadi (mohon dijauhkan...) anak kena kuning ke... Mama ada masalah ke... apa²lah dan yang pasti bersalin secara ceaser ni wajib 'stay' di wad paling² tiga hari. Jikalau bersalin di HOSHAS, dari rumah ke sana sahaja dah hampir 120km @2jam perjalanan. Kesian pula pada En. Hubby nak ulang alik nanti.

Jadi, hari ni terus ke Klinik Kesihatan Bandar Tar Jengka, untuk memohon penukaran Hospital sebab penukaran hanya boleh dilakukan oleh doktor sahaja.

12.10.2016 Selasa
Mama mendapat panggilan dari Klinik Bandar TAR Jengka berkenaan permohonan pertukaran Hospital semalam. Alhamdulillah... In sha Allah boleh tetapi pihak HTAA nak berjumpa juga dengan 'patient'. Tarikh temujanji telah dibuat. Mama harus berjumpa doktor HTAA pada 17.10.2016/ Isnin minggu hadapan. Nak tak nak kenalah ambil cuti untuk ke sana.

17.10.2016 Rabu
Pagi² lagi dah pergi cari sarapan dan terus meluncur laju ke HTAA (unit O&G) sebab tak nak nanti menunggu lama. Alhamdulillah... Urusan di sini mudah dan cepat beserta dengan nurse dan doktor yang friendly sangat². Lembut je percakapannya walaupun kelihatan ramai ibu² yang hamil sedang melakukan check up. Dalam jam 9.30pagi Alhamdulillah selesai semuanya...En. Hubby turut serta mendengar percakapan dari pihak Doktor.

Keputusan yang dapat dari sini tetap sama dengan perjumpan doktor pakar dari HOSHAS. Keputusannya tetap 'ceaser'. Tarikh telah ditetapkan 27.102016/Khamis masuk wad dan 28.10.2016/Jumaat 'ceaser'. Apapun semoga segalanya dipermudahkan.

Next Plan... Balik Kuantan...

Kenyataan doktor tahun 2007 semasa bersalinkan Aqilah