"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Monday 4 July 2016

Check Up Mengandung.Hari Ni Banyak Dakwat Merah!

04.07.2016 Isnin / 29 Ramadhan 1437H
22w2d



Hari ini check up baby dalam perut buat pertama kali dalam bulan Julai. Letih nak ulang alik ke Klinik... Rasanya dah tiap² minggu ni.... Bersabarlah ye.... Anak anugerah dari Allah... Prosedur wajib kena ikut.... Untuk baby dalam kandungan dan juga si Ibu yang membawanya...

Al kisahnya pagi tadi tak tersedar langsung dari bangun untuk bersahur. Pergh... Selalunya tiada masalah. Kali ni..... Sedar² je dah azan Subuh! Mohon maaf je la pada En. Hubby.... Dah bangun tu boleh lagi Ninie terlelap...Sedar² jam 5.55pagi. Wah! Kena bangun terus ni sebab hari ni kerja lagi dan ada check up di Klinik. Walaupun agak 'mamai'. Agaknya sebab mamai tu la elok je melangkah di muka pintu bilik air, Ninie terasa lantai licin. Sempat berpaut pada pintu dan tak jatuh terduduk sebab sempat sangga dengan kedua² belah lutut. Alhamdulillah... Cuma rasa senak sikit perut mungkin sebab bayi dalam perut mengeras terkejut juga.

Mandi+Solat+Bersiap² dan 6.30pagi meluncur ke tempat kerja.... Jam 8 terus ke Klinik buat check up. Turn Ninie agak lambat hari ni walaupun orang tidaklah ramai mana. Agak 'puas' jugalah menunggu. Kemudian hasil check up pula agak mengecewakan sebabnya :

1. Berat badan menurun lagi... 2minggu lepas dah turun 2.1kg. Hari ni turun lagi 300g. Aduhai...
2. Bacaan HB juga menurun ke 10.9
3. Kandungan air kencing yang agak kotor
4. Ada bacaan +1 darah dalam air kencing

Apa sahaja yang dinyatakan oleh 'Nurse' Ninie iyakan sahaja... sebabnya tau dah salah sendiri

1. Berat badan turun
*Ninie kurang makan di bulan puasa ni. Makan berat ketika berbuka sahaja. Tiada lagi ulangan. Jam 10 biasanya dah masuk tidur. Sahur pun makan buat syarat je. Jenuh nak menelan seketul² nasi tu. Paksa diri makan mengenangkan diri yang berbadan dua ni dan takut diri sendiri yang tak larat nanti.

2. Bacaan HB menurun
* Vitamin yang diberikan oleh klinik memang Ninie ambil tadi tiada macam hari² biasanya Ninie agak 'gila' makan sayur²an hijau. selalunya kalau bukan di bulan Ramadhan tapau nasi sikit, sayur lagi lebih dari nasi. Bulan puasa ni jarang bebeno makan sayur²an hijau. Tak apa...Lepas puasa nak makan sayur hijau semula. Nurse beritahu kacang kuda antara yang terbaik makanan kaya zat besi.

3. Kandungan air kencing agak kotor
* Sepanjang bulan puasa ni, Ninie jarang bebeno minum air masak. Selalu memang bawa bekalan air masak di opis, teguk² je tau² habis. Ni minum air manis ketika berbuka je.... kemudian tak ada nak ulang² minum dah.

4. Ada bacaan +1 darah dalam air kencing
* Doktor cakap mungkin disebabkan kekurangan air dalam badan. Banyakkan minum air masak dan berehat. dan... Ayat yang meneakutkan nak dengar "Kalau ada bleeding cepat² ke Klinik berdekatan' minta dijauhkan....

Tadi juga kena jumpa Doktor maklumkan pasal jatuh di bilik air tu, Bila diceritakan cara jatuh sebab bukan jatuh terduduk, Doktor cakap, In sha Allah tak perlu scan dan tiada apa². Cuma kena lebih berhati² selepas ini....