♥♥♥ Our Family ♥♥♥

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Followers

Friday, 25 September 2015

Ular Masuk Rumah - Aqilah Panik!

25.09.2015 Jumaat

Pagi tadi tatkala nak buat sarapan pagi (roti telur) kedengaran bunyi bising ngiauan kucing di luar rumah. Memang bising. Mama buka pintu sebab ingatkan si Tompok lapar sebab kadangkala port tido malam si Tompok memang di belakang rumah atas mesin basuh. Sekali pandang, nampak macam si Tompok tapi ngiauannya kuat bukan main sedangkan si Tompok payah sangat² nak mengiau. Kalau lapar pun sekadar ikut kat kaki kita hulu hilir. Bila tengok betul²./... Loh... Bukan si Tompok walaupun ala² je. Hish.... Kucing mana pula ni... Sampai siap buat sarapan pun asyik mengiau je dia.... Ikut la kucing...

Lepas Hubby siap sarapan soh Hubby tengok si kucing tadi...Kut² la ianya lapar... Panggil tapi tetap taknak berganjak sambil asyik mengiau² je... Lastly Hubby angkat bawa ke tempat makan si Tompok dan Ricca. Tapi si kucing tu macam tak mahu makan...takut² gitu... Makan sikit² je.... "Ke dia bising sebab nak bagitahu sesuatu?" Soal Ninie pada Hubby. Tapi memang tak terfikir langsung apa yang nak diberitahu sebab tadi Ninie jenguk kat mesin basuh tiada apa²pun.  Kemudian Ninie buka PC layari internet...

Aqilah bangun lambat/sendiri hari ni. Saja Ninie tak kejut sebab tahu dah bangun² karang sibuk nak main game. Kakak²nya kat rumah Atuk Nenek tak mahu balik lepas berhari raya semalam. Nak main dengan sepupunya Nana & Fatin. Adik dan Ihsan je yang ikut balik. Bila Adik nak ke dapur tiba² terdengar suara cemas Adik... "Mama, Mama... Ular" sambil mengurut² dada + muka cemas dan berjalan ke luar rumah... Apahal pula ni getus hati Mama.

Adik dah kat luar rumah bila ditanya kenapa? "Ular...Jawab Adik sepatah sambil menunujuk² ke dalam rumah dan dah tak boleh nak cakap apa² dah. Lidah Adik kelu. Mama jenguk di pintu dapur tapi tak nampak apa². Mama panggil Adik, Adik masuk tapi takut². Mama minta Adik bertenang dan suruh tunjukkan kat mana dia nampak ular tersebut... Beberapa saat kemudian baru Adik boleh bercakap...

Mama jenguk² sambil suruh Along jenguk² sekali kut² nampak sebab Mama memang tak nampak langsung. Menurut Adik ular tersebut warna hitam dan besar... Aduhai... Besar mana pula ni.... Hubby pula baru je pergi mesin rumput.... Mama suruh Along dan Adik beritahu Hubby... Mereka pergi turuti si Ayah dengan berjalan kaki. Mujur lah tak jauh sangat....

Tak lama kemudian mereka berdua pulang dan beritahu si Ayah suruh tutup pintu dapur dan letak kucing dalam tu sekali. Kami ikut sahaja saranan Hubby sementara tunggu Hubby pulang nanti. Fikir Niniejikalau ianya masih ada tentu si kucing dan tompok tadi bising mengiau² lagi. Tapi hampir sejam, senyap je si kucing² ni.

Adik mulai lapar... Mama suruh makan roti telur dulu. Katanya nak nasi. Bertuah sungguh si bongsu ni... Jam pun hampir 1tghri. Memang lapar lah... Fikir Mama si meow senyap je dari tadi...Mungkin si ular dah takde kut...sebab sebelum letak kucing tadi pintu dapur sebelah mesin basuh terbuka. Manalah tahu kut² ular dah keluar.

Beberapa minit lepas Along bukakan pintu dapur... jenguk² tak nampak apa... Hubby balik... Hubby  pula menjenguk.... terdengar suara Hubby berkata "Allah ! Besar juga ularnya" sambil panggil Ninie kut² nak tengok.Ninie cuba tengok, tapi memang tak nampak apa juga. Ihsan kata dia nampak dan memang nampak besar warna hitam. Allah!

Hubby cuba halau walaupun nampak Hubby macam takut². Pintu belakang dapur dibuka kut² la ular tersebut nak keluar. Namun tak gaya nak keluar pun ia... Ninie call Ayah (Atuk) minta tolong. Waktu Solat Zohor (Jumaat) dah hampir. Ayah kata dia akan datang selepas solat Jumaat nanti. Okay! Kami menunggu dengan sabar. Hubby buka pintu dapur belakang dan menunggu kut² ular tersebut keluar sendiri. Namun hingga Ayah Ninie sampai ular tersebut masih tak keluar. Ayah datang dengan Fahis - Adik Ninie.

Sampai je Ayah dan Fahis buka pintu ke dapur sambil bawa kayu... Bila dijenguk ular tiada... Satu² barang di bawa keluar dari dapur bawa masuk ke dalam rumah... Akhirnya jumpa dia tengah menyorok di balik periuk bawah singki. Boleh lah ular masuk sebab kabinet singki tu dah mula mereput di bahagian bawahnya.

Ayah dan Fahis cuba bawa keluar ular tersebut dan  elak dari membunuhnya. Namun agak sukar disamping terdengar bunyi dengusan si Ular yang mungkin marah kerana diganggu. Beberapa kali Ayah dan Fahis mencuba... Hubby dan Ihsan standby jika Ayah minta apa² dari kayu, parang, cop, torch...

Akhirnya Ular berjaya dibawa keluar dari bawah singk namun menyusup pula ke celah peti ais. Akhirnya Ayah terpaksa bunuh sebab memang payah nak bawa dia keluar dari rumah. Aduha memang aga besar juga.... Ada la sebesar pergelangan tangan Aqilah tu... Meremang Mama tengokka. Apapun Alhamdulillah... Tumpas juga Ular tersebut akhirnya... Terima kasih la buat semua...

Hubby dah siap korek lubang nak tanam ular tersebut nun di seberang longkang di hadapan rumah. Meliuk lentuk ekornya walaupun dah mati.... Kemudian Ayah masukkan ular ke dalam lubang dan ditimbus oleh Along... Syukur semuanya dah selesai/berakhir.

Ayah dan Fahis nak pulang ke rumah... Adik pula nak ikut... Semangat la tu nak bercerita dengan si Twin - Kakaknya nanti....

Pst ... : Pengajarannya... Lain kali jikalau la si meow tu bising je lain macam, sila check keliling kawasan tersebut. Teringat satu kisah di FB yang kucing bising² sebab nampak ular nak masuk rumah... Besar pulak tu....






Nama² Yang Disukai Jin (Berdasarkan Perawatan Islam)


Jikalau nak kata Ninie percaya 100% tidak juga... Nak dikatakan langsung tidak percaya pun tak juga... Maksudnya 50-50. Hakikatnya masa Ninie beri nama Aqilah pada si anak bongsu (sekarang) internet tidak lagi semudah sekarang untuk diakses. Nama yang diberi diambil dari buku nama² indah untuk anak dalam islam. QISTINA nama yang dipilih bermaksud keadilan.

Namun sekarang tatkala internet mudah diakses, ramai yang berkongsi nama yang tak sesuai untuk diberikan kepada naka² dan bila Ninie lihat nama² itulah yang popular buat anak² zaman sekarang.

Ye... Dulu Ninie selalu panggil si bongsu dengan nama ADIK @ AQILAH... Tapi semenjak tahu... Sebab tu kata tadi 50-50... Tak percaya tak boleh, percaya sangat juga tak boleh... Kita ambil yang tengah². Sekarang jika panggil pendek, memang AQILAH (Nama penuhnya Aqilah Qistina). Seboleh²nya elak panggil Qistina kecuali nama penuh Aqilah Qistina. Sukar juga pada awalnya sebab semua biasa panggil Qistina. Namun Alhamdulillah... Makin sikit² makin serasi dengan panggilan Aqilah. Cuma di sekolah rajin juga kawan²nya panggil Qistina.

Bila di Google/search berkaitan nama yang disukai jin ni ramai yang buat entry berkaitannya... Ninie selitkan sedikit sahaja di sini.

**************************************************************

Tentu kita pernah mendengar ungkapan, ‘Apa Ada Pada Nama’. Namun, telah terbukti bahawa nama amatlah penting dalam memain peranan terhadap diri seseorang individu.

Dalam program Tanyalah Ustaz, di TV9, Ustaz Sharhan Shafie seorang pengamal perubatan Islam menyatakan nama-nama berikut merupakan antara nama-nama anak Jin.

Walaupun sebutan nama-nama ini sedap didengar dan maknanya elok, menurut pengalaman beliau yang banyak mengubat pesakit-pesakit berkaitan sihir dan gangguan makhluk halus, nama-nama ini boleh mendatangkan penyakit misteri kepada seseorang.

Eloklah TIDAK mengambil nama-nama di bawah ini untuk dinamakan pada anak-anak:

Balqis
Qistina/Kistina
Najwa
Zaquan/Zakuan
Batrisya
Erisya

Peringatan daripada Ustaz Sharhan Shafie, kepada mereka yang mempunyai nama-nama seperti di atas TIDAK perlu menukar nama, tetapi cukuplah dengan menukar nama panggilan.
Sebagai contoh, nama NUR NAJWA. Kalau sebelum ini nama panggilan adalah Najwa, elok ditukarkan kepada Nur saja.

Namun, sesungguhnya segala macam penyakit sama ada sakit biasa atau misteri, semuanya datang dari Allah SWT. Bukan dari nama seseorang, semuanya ketentuan-Nya…

Cuma apa yang Ustaz Sharhan mahu sampaikan ialah, banyak kes pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan, pesakit itu namanya sama seperti nama-nama anak jin di atas.

Sebab itulah Ustaz Sharhan menasihatkan, elakkan memberi nama anak seperti nama anak yang selalu ‘dipakai’ jin.

Walau bagaimanapun, tidaklah salah atau berdosa jika sekiranya menggunakan nama tersebut…

#######################################################

Ramai yang bertanya apakah benar kenyataan tentang nama-nama anak jin tersebut? sebab tiada dalam Al-Quran dan Hadis.. Meh dengar apa ustaz Azhar Idrus jawab :
Memang tidak ada dalam Al-Quran, tetapi selaku pengamal perubatan Islam (Ustaz Sharhan) dia lebih tahu kerana dia orang yang selalu berurusan dengan Jin , mungkin kenyataan beliau betul sebab kita tak ada ilmu berkaitan ini.. beliau lebih arif mengenainya, jadi kita perlulah menghormati pendangan beliau selalu pengamal perubatan Islam.

Menurut pandangan Ustaz Sharhan lagi lebih kurang 60%-70% orang yang datang berubat terkena penyakit misteri adalah bernama seperti di atas..

Kesimpulannya, tidak wajib percaya nama seperti ini tidak baik, tetapi mungkin betul pandangan pangamal perubatan Islam kerana mereka lebih tahu berkaitan dengan Jin.. – Wallhua’lam

**************************************************

Tertarik Mama dengan satu status di FB hari ini (24.09.2015 Khamis) berkaitan dengan nama QISTINA. dari FB : Ariffin Embong. Mungkin beliau menulis berdasarkan pengalaman beliau sendiri.

Malam ini berada di Hospital Kuala Terengganu. Temani emak melihat anak seorang pesakit di wad kecemasan.Ibunya trauma melihat anaknya berubah tiba-tiba menjelir lidah menjilat baki-baki darah lembu korban di rumahnya.

Saja abg Ipin ambil gambarnya dari belakang untuk tutup keaibannya.Ingat balik kampung tidak mahu jadi tok bomoh tapi bila emak minta, diturutkan jua.

QISTINA AISHAH.Nama anaknya Qistina Aishah. Dia selalu memanggil anaknya Qistina. Qistina ialah nama yang sangat disukai Jin. Sudah sebati anaknya dengan panggilan Qistina.

Jin boleh masuk dalam badan anaknya bila-bila masa kerana ibunya sentiasa memanggilnya Qistina. Allah swt uji dia hari ini dengan memasuki jasad anaknya dan menzahirkan lidah yang panjang untuk menghisap baki darah lembu sembelihan.

Memanjat syiling rumah terus terjatuh hampir hilang nafas dan dikejarkan ke hospital.
Nasib baik doktor yang merawat memahami perubatan Islam, menyakini kewujudan makhluk ghaib ini.SENYUM.

Bila Ipin sampai doktor bertugas senyum. Lembut sahaja menegur, tuan Ipin cuti lama ke di kampung..Ipin senyum juga..balik sekejap sahaja hendak peluk cium emak. Pendekkan cerita..Ipin minta ibunya sendiri bacakan 3'Qul, 7 kali Fatihah dan ayat Qursi..diludah pada tapak tangan dan disapu pada wajah anaknya. Panggilan ditukar kepada Aishah. Jika hendak panggil Qistina juga..panggil sahaja Tina atau QistinaAishah terus.Jin tidak akan dapat menguasai jasad lagi.

Sapukan pati minyak gaharu herba.Alhamdulillah anaknya kembali pulih.
Pesan Ipin kepada ibu muda ini..bila anak kelihatan takut..bacakan al-fatihah dan hembuskan di wajah anak..di dalam al-fatihah terkandung ubat dan pendinding yang paling baik.
Catatan Budak Kampung.

-abgIpin-

Wednesday, 23 September 2015

Jadi Tukang Sekejap

23.09.2015 Rabu

Sebelum ni kerja² pemasangan jaring disalah satu rumah guru ni tergendala disebabkan jaring hijau dan kayu kecil yang digunakan kehabisan stok. Hari ni jom kita sambung... Kebetulan Ihsan balik ni bolehlah tolong² mana yang patut... Belajar... Jangan tak belajar... Mama boleh buat... Ihsan mestilah lagi boleh buat. Caiyok...caiyok....

Pst... Jangan salah faham... Hubby ambil upah pasang jarig ni sebab cikgu tu tanya... boleh buat ke tidak. Kebetulan memang boleh buat... Pendapapatan sampingan di zaman GST... Rezeki dari Allah... Kita perlulah berusaha....



Sunday, 20 September 2015

Sekali Sekala : Amboi...Seronoknya Main Hujan

20.09.2015 Ahad 

Anak² bermain sesama sendiri sahaja berikutan keliling, semua jiran² dah pulang ke kampung untuk berhari raya tambahan pula sekrang ni cuti sekolah.... Bermainlah mereka ber4 diluar rumah... Sekeap badminton, sekejap berkejaran, sekejap gasing... Alhamdulillah...Ihsan rajin melayan adik²nya walaupun dah menginjak remaja... Happy sungguh kelihatannya mereka berempat.

Hari ni nampak gayanya hari macam nak hujan. Namun cuaca agak baik juga. Hujan turun rintik² sesekali angin meniup hujan namun tiada sebarang bunyi guruh berdentum mahupun kilat sabung menyabung.

Si gegirl siap mita izin nak main air hujan jikalau hujan turun membasahi bumi. "Tengok keadaan dulu" ujar Mama bila soalan itu diajukan. Sesekali hujan angin datang, mereka tidak berlari masuk ke dalam rumah sepertimana kebiasaaanya. Tapi masing² mengerling Mama takut² Mama marah suruh masuk ke dalam rumah la tu.

Mama kebetulan duduk diluar bermain gasing bersama² mereka tadi... Saja Mama biarkan sebab kelihatannya guruh dan petir memang tiada... Jam pun baru 6.20ptg. Biarlah sekali sekala getus hati kecil Mama.

Hujan yang datang jenis bersama² angin. Kiranya tidaklah sekali datang mencurah². Anak² bila diberi lampu hijau, gembira bukan kepalang termasuklah si Along nya! masing² bergembira di bawah air hujan siap menari gelek bagai. Ditepuk² terajang lopak air yang ada. Jam 6.50ptg.... 3...2...1.... Sila masuk ke dalam rumah bersihkan diri masing² sebelum hanger hinggap ye.... Menderu mereka masuk ke dalam rumah... Nak tergelak pun ada dengan gelagat mereka. Aduhai anak.....




Happy Belated Birthday My Beloved Husband!

20.09.2015 Ahad

Ikutkan memang semalam nak buat kek hari jadi buat En. Hubby. Tapi... Semalam En. Hubby ajak keluar bawa anak² tengok wayang. Jadi hari ni walaupun dalam keadaan yang tak berapa nak sihat, gagahi juga nak buat kek untuk En. Hubby. Selalu sebelum ni beli je kan... Sekarang ni mood tengah rajin nak buat² kek kukus ni...Tak salah kalau kita cuba. Menjadi atau tak belakang kira... Makanya terhasillah kek sepertimana di bawah... Kukus je sebab oven masih belum ada. Masuk wish lish dulu....

Buat En Hubby... Selamat Hari Lahir yang ke 39tahun pada 19.09.2015 Sabtu (semalam)...
Semoga senantiasa sihat² selalu dan dibawah rahmat serta lindungan Allah SWT setiap masa....
Resepi? Next entry ye.... Pst... Kek ni agak muak sebab guna keju/cheese.... kami memang kurang gemar dengan kek² ni... kalau sikit² ok lah... Banyak²... Pandang je la....


Layan Movie Di Hari Jadi Ayah

19.09.2015 Sabtu

"Happy Birthday to You..."
"Happy Birthday to You..."
"Happy Birthday to You... Ayah"...
"Happy Birthday to You..."

Hihihihi.... Semangat betul si gegirl menyanyi bila nampak si Ayah menuruni tangga...  Masing² siap buat kad ucapan bila Mama beritahu pagi² tadi yang hari ni Hari Jadi Ayah.Nothing special today... Makanan pun biasa² sahaja. Mama masih belum sihat okay! Anyway Happy Birthday My Hubby....

Tengah duk makan sarapan tiba² Hubby ajak pergi tengok wayang. Nak bawa anak² katanya.. Mama ikutkan sahaja walaupun diikutkan hati malas sebenarnya.... Letih rasa duk ulang alik Khamis & Jumat baru² ini... Hari ini juga...? Maksudnya 3hari berturut²lah Mama dan Ayah ke Temerloh minggu ni...

Selepas Zohor lebih kurang jam 2.30ptg kami bergerak terus ke Bandar Mentakab. Tempat tujuannya adalah Star Mall, Kami tiba jam 4.30ptg. Tengok di paparan skrin tayangan GSC (Tingkat 2) ni Mak ai.... Anak² semangat nak tengok cerita Inside Out sebenarnya tapi waktu tayangan yang ada untuk hari ini jam 9.30mlm sahaja... Satu kerja pula nak tunggu... Urm... Dah tak tahu nak buat apa sebenarnya... nak tengok Polis Evo tiada pula tayangannya di sini... Nak tengok "Maze Runner" Mama & Ayah dah tengok Khamis yang lalu.... Sudahnya kami pusing² di Star Mall ni dahulu sambil mencari surau untuk solat Asar.

Kemudian sekali lagi kami naik ke GSC dan tengok jadual tayangan semula... Masa yang terdekat adalah 6.10ptg dengan cerita KAPSUL. Urm... Ikutkan hati Mama memang tak minat nak tengok wayang cerita Melayu ni sebab kang tak lama kompem keluar kaca TV dah. Tapi takde arah la... Itu je la cerita yang terdekat yang ada.... Jadi tiketpun dibeli dengan harga RM55 untuk 3dewasa dan 3kanak². Macam tak berbaloi je rasa hati Mama ni....

Dah beli tiket kami singgah makan dulu di APA (Ayam Penyet) Mak ai... ramai orang kat sini mungkin sebab harga set hidangan yang murah (RM5/set -air teh O ais). Kami pesan 5set sahaja. Si gegirl sila kongsi ye... Alhamdulillah... Boleh tahan rasanya... Kena dengan selera. Pinggan masing² licin okay!. Siap makan tengok jam dah hampir 6ptg... Sila bayar ye... Dah jom kita ke tujuan asal kita ke sini.... Tengok Movie...

Best ke??? Best la... Satu panggung tu si gegirl yang punya... Sesuka hati je jap² duk belakang... Jap² duk depan... Jap² duk tengah... Bertuah betul si anak... Tak fokus rupanya dia tengok cerita kapsul ni... mama pun tak larat nak layan... Fikir berbayo je... Kalau free memang nak je tarik Hubby keluar pergi tempat lain. Ops... Jangan kata Mama ni tak semangat cintakan negara ye... Tapi awal² tengok hero pun dah tak berkenan.... Jalan ceritanya so slow... Kalau tengok movie inggeris tu bukan main KEBABOM sana sini. Puas  hati... Jalan cerita ni pula... dari tahun 2014 balik ke zaman sebelum kemerdekaan... satu² zaman perdana menteri yang ada... Tun Abdul Razak, Tunku Abdul Rahman, Tun Hussin On (tiada), Tun. Dr. Mahathir, Dato' Ahmad Badawi(tiada), Datuk Seri Najib (kompem la tiada juga!)... Lawak pun tidak... Bagi Mama memang agak bosan! Anak² boleh dijangka dengan keletah yang tak reti nak duduk diam tak fokus...Memang tak ambil port la tu.... Part akhir sekali baru la Tun M muncul.... Semangat nak tengok yang tu je....

Habis tengok wayang jom pergi makan pula. Kat Mentakab ni puas dicari melalui Google tempat makan menarik dan murah. Kayword tak mengena langsung. Yang tertariknya pada satu kedai nama "Nasi Lemak Tempurung". Owner nya rajin update di FB... Stalker jap...dan jom kita pergi cuba.... Cari di Waze memang takde... Cari Jalan Gopeng baru jumpa....

Sampai sana terpaan² jap sebab kedai kiri kanannya ramai orang tapi kedai ni takde orang. Baru sangat ke??? Entahlah... Hubby tanya...Nak makan sini ke? Urm...Dah sampai...Kita cuba je la.... Menu utama adalah nasi lemak... lupa nak snap gambar menu... Kebetulan pula ada sup dan lakasa...si gegirl memang suka. menu kami malam ni :

Nasi lemak paru x2, Nasi lemak ayam 1, nasi lemak telur sebiji 1, laksa 1, bihun sup 1
Air : Milo ais x 2, Milo ais tabur 1, susu ais 1, kopi o panas 1, teh O ais 1

Jumlah harga RM 34.80 (urmmmmmmmm) hihihihi.... Nasi lemak Okay cuma sambal dia agak kurang pada tekak kami... Mungkin okay pada orang lain.

Dah jom kita pulang..... Jam 12pg kami selamat sampai dirumah... home sweet home... pinggang Mama bertambah sakit... Uwa....

















Friday, 18 September 2015

Anak Teruna Pulang Ke Rumah


18.09.2015 Jumaat

Hari  ini merupakan hari terakhir persekolahan sempena cuti penggal persekolahan seminggu. Ihsan pulang ke rumah hari ini dari Kuantan menaiki bas ekspress. Jam 3ptg tadi Ihsan dah SMS beritahu yang dia telahpun berada di dalam bas. Sebentar lagi bas akan bergerak.

Mama dan Ayah hari ini berada di HOSHAS berikutan masalah kesihatan Mama (Akan diceritakan di entry lainnya) dan kebetulan pula urusan Mama siap jam5ptg. Aduhai... Memang letih dengan HOSHAS ni... Sedangkan waktu kami sampai tadi tiada orang pun. Kiranya Mama lah orang yang pertama sejak ianya dibuka pada waktu petang. Tapi.... Servisnya.... menunggu tahap kita berbintang² rasanya.

Siap je urusan di sini, kami terus meluncur laju ke Bandar Jengka sebab Ihsan SMS jam 4.40ptg yang dia dah pun tiba di Jengka Sentral. Mama suruh Along menunggu terlebih dahulu dalam 1jam.... In Sha Allah segalanya okay sebab Along pun dah besar.

Kami selamat tiba jam 6ptg. Singgah makan dahulu di kedai Pak Said Char Kuew Teaw kedai bertentangan dengan Jengka Sentral ni dan kemudian bergerak pulang. Singgah ambil si gegirl dahulu di rumah Atuk Neneknya. Dari semalam mereka di sana.




Wednesday, 16 September 2015

Si Gegirl Pembantu Cilik Selepas Ihsan

16.09.2015 Rabu

Hari ni dah masuk hari ke 8 Mama kurang sihat dan memang tak boleh nak buat kerja² berat. Ikutkan kena berehat je... @ tidur je... Haish... Kalau macam tu habis bertambah berkecah lah rumah dibuatnya. Kain baju pun berapa hari tak berusik basuh. Penuh satu mesin tu siap kena mesin sekali lagi pula....

Hari ini kebetulan cuti sekolah (Hari Malaysia)... Jadi si gegirl la pembantu Mama hari ni. Jikalau tahun lepas Ihsan... Tapi Ihsan pun pandai, diagih²kan kerja diantara adik²nya si gegirl ni...

Khalisah uruskan sidai kain baju sekolah dibelakang rumah biar cepat kering sebab sekarang ni hujan petang. Siap Mama ingatkan agar rajin² tengok cuaca, kalu hujan cepat² pergi angkat. Kalau tak hujan pukul 5ptg sebelum pergi main kena angkat kain dulu. Nampaknya Kakak faham... Petang kain siap berangkat sebelum dia keluar bermain.

Khairina dan Aqilah uruskan kain baju di hadapan.... Membebel dan mencebik 2orang ni kalau disuruh buat kerja. Memang agak 'berat tulang" asyik kena pantau dan diingatkan selalu. Kalau tak, belum pun siap kerja dah masuk berehat dengan alasan penat! Kalau dan berehat bukannya seminit dua. Maunya pergi hampir 1/2jam! Aduhai anak. Cebik² membebel² akhirnya siap juga.

Alhamdulillah... Terima kasih kepada pembantu² cilik Mama ni ye....



Thursday, 3 September 2015

Oh My Nokia

03.09.2015 Khamis

Alahai si handphone... Patutlah rasa beberapa hari ni tiada alarm yang berbunyi... Senyap sunyi je... Rupanya kehabisan bateri... Habis tuan mu ini menggagau mencari charger sampai pinjam yang orang sudahnya cas langsung tak masuk... Masa pasang bukan main lagi laju je geraknya... Bila di on, mak aiiiii... "your battery is empty" aduh... Sah bateri out dah ni... Almaklumlah handphone lama... Jatuh terhempas entah berapa kali dah namun Alhamdulillah masih okay hingga kini. Cuma hari ni bateri pula tak mahu masuk cas. Cuba guna bateri hp orang lain, ok je pulak... Nak yang baru ler tu....

Ingatkan bila hp dah jarang² orang pakai ni bateri murah le sebab sekarang kan zaman smart phone... kirim kat member tolong belikan... Terkejut dibuatnya bila nampak harga yang tertera... Gulp!... Tapi member cakap dapat kurang RM 25. Urm... kira bolehlah dan Alhamdulillah... boleh dicas seperti biasa..... Oh My Nokia.....