"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Wednesday 15 July 2015

RESEPI : Kuih Puteri Ayu Berkeju

Mak ai... Nama resepi bukan main lagi... Orang duk buh kelapa parut, Mama letak keju pula... Lupa dah resepi ni dari mana. Tapi yang pasti masa Mama duk sibuk kumpul resepi masa bulan puasa hari tu.... Melayan² FB tertarik pada acuan bunga ros yang pada mata Mama cukup² cantik. Harganya pun berpatutan... Jom kita masak...


Bahan² : A
2 cawan tepung gandum
1 cawan susu cair
1 cawan gula pasir
2 biji telur
1 sudu kecil ovalet
Secubit garam
Pewarna kesukaan (Ninie guna perisa ros/sirap sebab pewarna tiada di rumah)

Cara² :
1. Blend gula +garam+telur hingga kembang. Kemudian masukkan ovalet. Blend lagi hingga sebati.
2. Kemudian masukkan susu cair dan blend lagi hingga sebati
3. Dalam mangkuk yang diisikan dengan tepung, Tuangkan bahan yang telah diblend tadi dan kacau hingga adunan sebati. Ketepikan sebentar.

Bahan² : B (Cheese)
250g Cheese jenama tantura
3 sudu besar gula pasir
1 biji telur
2 sudu besar tepung gandum

Cara² :
Blend semua bahan B di atas hingga sebati

CARA² MEMASAK
1. Pastikan air kukusan telahpun mendidih
2. Oleskan acuan yang hendak digunakan dengan sedikit minyak, Tuangkan adunan cheese separuh @ 1/3 bahagian dalam acuan.
3. Kukus adunan cheese dalam masa 2 minit.
4. Angkat kukusan cheese dan tuang adunan tepung (Bahan² A) hingga memenuhkan acuan. Kukus semula dalam tempoh 5-7 minit.
5. Siap!

Nota :
Gunakan jug/ bekas yang bermuncung supaya memudahkan proses menuang adunan ke dalam acuan.