♥♥♥ Our Family ♥♥♥

"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Followers

Sunday, 25 May 2014

'Mama..Nak Main Kaler Cat Boleh?'

24.05.2014 Sabtu

Dari semalam anak² dara kecil Mama ni request nak main kaler cat @ water color sebenarnya.... Entah apa yang seronok pun Mama kurang pasti... Minda kanak² sedang membesar... Disebabkan hari ini cuti, Ok... Silakan... Tapi di luar rumah ye.... Yang nak tergelaknya... masing² buka baju yang dipakai dengan alasan kesian kat Mama nak basuh nanti kalau kena kaler cat sebab susah nak tanggal... Aduhai anak.... Jangan bergaduh sudahlah ye... Hihihihi... Entah berapa keping kertas A4 si gegirl ni ambil pun Mama tak tahu.



Saturday, 24 May 2014

Mr. DIY Kini Di Jerantut

24.05.2014 Sabtu

Hubby bercadang nak balik ke Kuantan pada minggu ini. Namun berikutan Ihsan ada pertandingan mewakili sekolah KAFA di Ulu Jempol, maka perancangan bertukar. Tambahan pula menurut Ihsan lagi esok (Ahad) dia ada latihan sempena sambutan Hari Guru SKLU1 pada Isnin nanti. Makanya hari ini En. Hubby ajak keluar ke Jerantut sahaja....

Lokasi yang dituju mula² sampai di Bandar Jerantut... Hubby bawa ke Mr. DIY... Wah... Kat sini pun ada rupanya... Menurut Hubby Mr. DIY ni baru sahaja dibuka...Besar pula tu... Wah seronoknya walaupun tak tahu tujuan/benda apa yang nak dicari. Apa²pun jom kita singgah dulu. Beli @ tidak belakang kira okay! Jom....

Macam² ada kat sini... Hubby yang semangat belek itu ini... Ninie kurang sikit... Anak² sigegurl bukan main lagi kesana kemari... Suara mereka je duk bergema kat dalam ni ha... Mr. DIY kat sini 2tingkat tau... Bahagian bawah menempat peralatan dapur, perkakasan macam skru driver, hammer... jam dll..  Bahagian atas pula ada towel @ barangan kraf, alat tulis, mainan dll. Silalah berkunjung ke sini ye.... Temapatnya mudah je... Ala... macamana ye nak cakap sebab ni bangunan baru... Kalau datang dari Masjid besar tu ikut jalan utama... Straight je ke depan kemudian pandang sebelah kanan jalan sure nampak sebab besar  jga signboardnya tu... Warna kuning lagi....

Apa yang Ninie beli? Ha.... tak plan nak beli pun tapi terbeli juga... Cover papan iron (nak ganti yang koyak di rumah tu ha...) needle/jarum, bateri kecil untuk jam tangan dan juga pisau seramik yang comel. Harga? tengok gambar di bawah ni ye.... Si gegirl beli 'buih²'..huhuhu... belon sabun..RM1.50/pcs. Tak sempat nak ambil gambar....














Wednesday, 21 May 2014

Menguruskan Anak² Pergi Balik Sekolah

21.05.2014 Rabu 

Hari ini Mama ambil cuti memandangkan Ayah kalian tak ada sebab pergi berkhemah di Kem Tengku Puan, Maran, Pahang. Kebetulan pula Atuk & Nenek juga tiada di rumah. Maka tiada sesiapa yang hendak menguruskan anak² Mama ini pergi ke sekolah....

Wah letih rupanya menguruskan kalian semua memandangkan Mama terpaksa beberapa kali keluar ambil kalian balik dari sekolah memandangkan waktu balik tak sama. Cuma leganya sebab minggu ini minggu peperiksaan. Tiada kelas Tahsin Al Quran. Jadinya anak² gegirl Mama balik pada masa yang sama. Alhamdulillah. Cuma Ihsan sahaja yang balik lewat sebab ada kelas tambahan.

Pergi sekolah KAFA pun dua kali hantar... Balik sekali ambil ajalah. Malamnya pula.... Ihsan ada kelas tambahan dari jam 8.00mlm hingga 9.45malam... Pergi ambil dan balik lagi.... Cuaca sekarang pula petang dan malam hujan....Si gegril seronok kemain lagi nak mengikut ambil dan hantar Along nya....







Tuesday, 20 May 2014

Hadiah Hari Guru Anak² Mama

20.05.2014 Selasa 

Hari ini sambutan Hari Guru di sekolah KAFA anak². Anak² sungguh teruja nak bagi hadiah pada guru masing². Memandangkan Mama cuma tempah keychain untuk guru kelas masing² sahaja maka Mama tambahlah tasbih mini yang Mama buat sendiri untuk anak² bagi pada guru masing² serta guru² yang lain. Ihsan beritahu guru di sekoah KAFA hanya ada 7orang sahaja.

Untuk guru kelas masing² Mama masukkan di dalam beg kertas bewarna ungu . Manakala untuk guru² yang lainnya dalam beg plastik yang warna hijau. Anak² suka sangat dan tak sabar² nak beri pada guru masing². Terima kasih cikgu sebab mengajar anak² Mama seramai 4orang ini yang sudah pastinya banyak perangainya.

Untuk sambutan Hari Guru peringkat sekolah kebangsaan pada 26.05.2014 (Isnin) nanti... Hadiahnya juga sama.... 


Sunday, 18 May 2014

Ihsan Ke Kuala Terengganu

16.05.2014 Jumaat

Hari ini Ihsan mengikuti rombongan sekolah KAFA ke Kuala Terengganu. Hubby pula tiada hari ini kerana sudah mula dengan latihan pusatnya bagi Persatuan Kadet Polis untuk persediaan perkhemahan peringkat Negeri nanti. Jadinya malam ini Mama yang kena hantar Ihsan ke sekolah untuk naik bas pada jam 9.30mlm nanti.

Malam ini dari jam 8.00mlm, hujan turun diiringi petir/kilat yang sabung menyabung dan juga dentuman guruh yang begitu kuat. Allahu Akbar.... Doa kami agar hujan den dentuman ini kian berkurangan. Jam 9.15mlm, kami semua (Mama,Ihsan,Khalisah,Khairina&Aqilah) bergerak dari rumah. Tatkala ini petir masih lagi menyinari cahayanya sesekali dentuman kecil memecah hening malam namun tidak sekuat seperti sebelumnya. Hanya tawakkal kami kepada Allah agar semuanya selamat. Syukur...hujan juga mulai reda... renyai² sahaja seakan memahami.

Mama tunggu hingga bas Ihsan bergerak meninggalkan kami barulah kami semua bergerak pulang. Semoga perjalanan Ihsan pergi dan pulang selamat dan di bawah lindungan Allah SWT. Amin....






18.05.2014 Ahad

Ihsan sampai di Lepar Utara pulang dari Kuala Terengganu pada jam 3.30pagi. Kebetulan pula si Ayah (Hubby) balik ke rumah petang tadi untuk mengambil barang²nya yang tertinggal. Elok sahaj Ihsan call pada jam 3.05pg, Mama kejutkan Ayah untuk ambil Ihsan... Ayah ajak Mama sekali! Haish... mujur tatkala ini adik² semuanya sudah nyenyak tidur. Yang penting semuanya selamat. Terima kasih padamu Ya Allah...

*Cerita Ihsan :
***Semua tempat yang dia pergi semuanya dah pergi bersama keluarga pada bulan Disember 2013 yang lalu.
***Murid² lelaki hanya seramai 6orang sahaja
***Duit Ihsan banyak guna untuk membeli air sahaja

Monday, 12 May 2014

Mulanya Peperiksaan Sekolah KAFA

12.05.2014 Isnin

Hari ini bermulanya sesi peperiksaan pertengahan tahun bagi anak² Mama (Ke empat²nya). Tiap² malam jugalah TV dibekukan dari dibuka. Sila baca buku ye anak² sekalian. Kalau diikutkan memang lah membaca... Tapi ingat @ tidak tak tahulah... Apa²pun doa Mama agar sekalian dipermudahkan ketika menjawab soalan peperiksaan yang bermula pada hari ini sehingga hari Jumaat nanti.

Malam semalam (Ahad) Khalisah ada datang ke bilik Mama sambil menunjukkan kertas jadual peperiksaannya. Tercuit hati Mama dengan barisan ayat di bawah kertas tersebut...  (Sila lihat gambar di bawah)



Sunday, 11 May 2014

Kad Ucapan Hari Ibu Dari Si Anak. Terima Kasih Sayang...

11.05.2014 Ahad

Hari ini adalah hari Ibu... Wajarkah kita menyambutnya? Mungkin mengikut pandangan masing². Anak² seawal hari Jumaat lagi dah sibuk... “Esok² Hari Ibu lah”. Rasanya ni mesti di sekolah ada guru² yang inform.... Siap masing² buat kad ucapan lagi pada hari ini. Tapi yang sampai pada Mama hanyalah dari Khairina Basirah dengan kad bewarna pink. “Nah Mama, Selamat Hari Ibu... Saya sayang Mama”.... Kata Khairina dia belajar tulisan ini semasa di sekolah.... Terima kasih sayang...Mama sayang semua anak² Mama... ♥





Saturday, 10 May 2014

Alhamdulillah... Ihsan Dah Habis Membaca Senaskah Al Quran

10.05.2014 Sabtu

Sekejap je masa berlalu. Alhamdulillah... Malam ini Ihsan dah habis membaca senaskah Al Quran. Mama sendiri yang ajar berdasarkan Al Quran yang ada warna untuk hukum tajwid serta panjang pendek bacaannya (Harkat).

Tanpa sehelaipun ditinggalkan..Maksudnya tanpa melangkau² bacaan. Sehari cukuplah sekadar 4 muka surat sahaja. Selepas ini baca ulang semula dari Surah Al Fatihah.... * Ihsan dah Ok... Si gegurl yang lainnya pula macamana.... Ujian/cabaran buat diri ini....



Thursday, 8 May 2014

Resepi : Jeruk Mempelam Mudah

07.05.2014 Rabu 

Ini adalah kali ke dua Ninie duk buat jeruk buah mempelam / buah pauh/ buah mangga. Minggu lepas punya baru je habis. Tatkala itu buahnya masih muda dan boleh dipotong empat dengan mudah. Minggu ini punya. Aduhai... Sampai kecut² tangan Ninie nak perisi buah pelam telur ini. Al maklumlah buah ini kan masam. Hubby Ninie minat bebeno makan jeruk pelam bercili. First time buat hari tu Hubby yang rajin menghadap setiap hari. Ninie kurang sikit... Anak² pula suka yang biasa sahaja tanpa cili. So Ninie memang buat 2 bekaslah. Ok... Ini resepi Ninie ye... Rasanya sama sahaja dengan orang lain kut.

Bahan² :
Buah mempelam muda - dibelah 4 / dihiris nipis
Garam
Air gula... Agak² la sukatannya ye
Sedikit cuka makan
Kapur makanan
lada kering kisar - jika nak buat versi pedas

Cara²nya :
1. Basuh bersih buah mempelam yang telah dipotong. Jika tak nak buang kulit, basuh bersih dahulu sebelum memotong buah tersebut.
2. Rendam buah pelam yang telah bersih ke dalam air garam selam 24jam/48jam. -Ninie 24jam sahaja.
3. Basuh bersih dan toskan airnya.
4. Kemudian rendam pula dengan air + kapur makanan selama 1jam untuk membuatkan buah pelam tersebut rangup.
5. Dalam bekas yang akan digunakan untuk menyimpan/perap buah pelam, masukkan air gula+cuka+lada (jika mahu pedas. Ninie rebus dahulu cili kering yang telah dikisar agar masak).
6. Basuh bersih buah pelam yang telah diremdam dengn air kapur tadi dan toskan. Kemudian masukkan ke dalam bekas yang telah diisi air gula tadi. Bila dah penuh buah tersebut, masukkan air hingga buah tersebut tenggelam. Agak²la ye gula tu untuk hilangkan rasa masam buah pelam tersebut.
7. Biarkan terperap selama 24jam. Yang terbaru ni, Ninie perap 6jam je lepas tu Hubby makan...Katanya Ok je....






Monday, 5 May 2014

Menyaksikan Hockey Champions Challenge I Di Kuantan

04.05.2014 Ahad

Setelah berjalan² kat DAISO di ECM tadi, seterusnya kami pergi mengisi perut yang dah lapar di kedai/gerai mamak jalan besar. Makan sup ayam serta mee goreng mamak di situ. Dah kenyang, Hubby bawa jalan²/pusing² di Teluk Chempedak sebab khabarnya ada program "Pemuzik Jalanan" (Maaf jika salah). Pada mulanya ingat nak lepak²/santai² di sini. Namun berikutan jalan yang penuh sesak dengan kenderaan atau dalam erti kata lainnya tiada tempat untuk meletakkan kenderaan makan kami pun bergerak keluar untuk ke tempat lain. Kemana...? Bandar Indera Mahkota..

Jam 4.45ptg kam tiba di Indera Mahkota. Hubby ajak menonton perlawanan hoki. Masuk adalah percuma. Urm...Anak² kelihatannya cukup teruja lebih² lagi si gegirl. Al maklumlah tak pernah masuk stadium... Kebetulan pula masa kami sampai perlawanan belum bermula. Jam 5.00ptg perlawanan antara New Zealand & France berlangsung. Jom ambil port.... Hihihihi... Barulah faham yang Hoki ni main 17.30minit kemudian berehat dalam 2minit dan sambung bermain lagi 17.30minit menjadikan perlawanan separuh masa pertama dan kedua adalah 35minit secara keseluruhannya. Selepas bermain di separuh masa pertama berehat dalam 10minit sebelum separuh masa kedua pula.... Mula² Ninie blur juga nak fahamkan corak permainannya. Tau² je gol...Pastu tiba² je penalti...Mujur ada Ihsan yang masuk Hoki di sekolahnya terangkan serba sedikit bila Mamanya ni tak faham...Kikikikiki...

Keputusannya New Zealand -3, France -1. Lepas je New Zealand dan France beraksi kelihatannya stadium mulai dipenuhi oleh orang... Rata²nya bawa/pakai baju tertera perkataan MALAYSIA. Kemudian terdengar pengumuman bahawa selepas ini adalah perlawanan antara Malaysia & Ireland. Ihsan pula dah mula bersuara yang dia juga nak menonton perlawanan tersebut yang akan bermula pada jam 7.15ptg. Di sini juga ada disediakan surau pada penonton/pengunjung yang mahu menunaikan solat. Lemah Ninie seketika. Petang ni ubat langsung tak makan lagi... Tak bawa pula tu...Hubby pula bagi hint nak tengok perlawanan itu juga... bukan main la seronok Ihsan dan adik²nya.

Riuh rendah sungguh sepanjang perlawanan antara Malaysia & Ireland. Semangat penyokong Malaysia memberikan semangat dengan lagu² ala² perlawanan bola sepak pula gayanya.... Tahniah buat pemain Malaysia kerana bersungguh² tatkala bermain dan Malaysia mendapat tempat ke -3 dengan keputusan : MALAYSIA 4, IRELAND 2.

Perlawanan akhir pula akan bermula pada jam 9.15mlm. Ihsan dan anak² lainnya nak tengok... Tapi Ninie nak ke bandar sebentar membeli barang keperluan. Jika nak tunggu perlawanan tamat...Maunya semua pasaraya tutup. Haish...Anak²... Ninie ajak Hubby keluar... Kata Hubby malam ni ada pertunjukkan bunga api selepas perlawanan akhir. Tapi Ninie nak beli barang. So Ninie beritahu Hubby nanti kita datang balik la untuk tengok pertunjukan bunga api tersebut. Hubby setuju...Yeyeee....

Ninie ajak Hubby singgah ke COWBOY je... Siap disini kami balik ke rumah di Tanjung Api. Nak mandi dan terus bersiap untuk pulang ke Lepar nanti. Yang pasti mesti My MIL & FIL bising sebab dah jam berapa ni kami masih di Kuantan. Esok hari bekerja dan anak² nak ke sekolah. Sampai je rumah..Anak² dah dipesan tadi suruh terus pergi mandi tanpa singgah mana².Menas tak boleh nak tengok TV dulu @ buat apa²pun. Wajib pergi mandi terlebih dahulu. Alhamdulillah...Anak² mendengar kata.

Siap mandi dan mengemas bagai, kami menjamah masakan nasi goreng simple yang dibuat oleh ibu mertua Ninie. Kemudian baru bergerak pulang. Bergerak pulang ke? Hahahaha.... Hubby dah janji dengan anak² tadi nak tengok bunga api kan? So.... Kami menghala ke stadium Hoki kembali.

Tatkala kami sampai... Perlawanan sudah pun tamat dan para pemain telahpun berada di atas padang untuk majlis penyampaian hadiah.... Alhamdulillah... Cepatlah sikit keluar bunga apinya nanti...Kikikiki.... Selesai upacara penyampaian hadiah... Bunga api pun terpancar menyinari stadium selama 2minit. Ok..dah selesai? Jom kita balik... Uwaaa ngantuknya..... Jam berapa sampai rumah? Jam 2.30pagi okay!

Keputusan/kedudukan : Hockey Champions Challenge I Di Kuantan, Pahang (Yang disaksikan Ninie sekeluarga)
1. South Korea
2. Canada
3. Malaysia
4. Ireland
5. New Zealand
6. France