"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Saturday 18 January 2014

Recce Jalan Di Jerangkang Waterfall

18.01.2014 Sabtu

Ninie temankan Hubby ke Jerangkang Waterfall. Anak² tersayang ditinggalkan bersama² Atuk & Neneknya. Kata Hubby hari ni hanya untuk recce jalan sahaja sebelum program yang bakal dijalankan pada tahun baru cina nanti. Anak² kebetulan lama tak duk dengan atuk & nenek... gembira bukan main lagi mereka.

Kami berdua bertolak dari rumah jam 10.30pg setelah selesai hal² yang dirasakan perlu. Janji untuk berjumpa dengan rakan lainnya di kedai makan berhampiran Masjid Kg. Gelugor. Hari ni Hubby ambil jalan Lepar Utara-Sri Jaya-Kg. Gelugor. Jam 11.45pg kami tiba. Ninie hanya tunggu di dalam kereta sebab kelihatannya yang ada cuma kaum adam sahaja.

Jam 12.30tghri kami mula bergerak ke Jerangkang Waterfall. Kali ini sebanyak 5 buah kereta termasuk kereta kami. Bentuk jalan yang biasa dilalui agak berbeza mungkin disebabkan faktor hujan lebat dan juga banjir sebelumnya. Jam 1.45ptg kami selamat tiba disini. Kelihatannya terdapat orang lain yang turut berkhemah disini. Almaklumlah semalamkan Cuti Thaipusam bagi negeri² yang terpilih sahaja. Pahang tidak termasuk ye... Ninie dan Hubby tak mandi Cuma melepak² sahaja dan juga mendaki bukit untuk ke air terjun yang kompem cantik! Airnya masih biru kehijauan. Papan tanda kelihatannya masih baru dipacak disini. Sayangnya... Jika sebelum ini kemudahan yang ada berfungsi dengan baik tetapi tidak pada hari ini. Tandas² yang ada sudah hilang paip apatah lagi kepala paipnya! Aduai manusia... langsung tak hargai @ hampeh la senang kata yang pergi ambil semua tu. Kan dah susah! Tapi takpe...air sungai yang sejuk hingga ke tulang itu masih ada.

Jam 3.00ptg, perjalanan diteruskan. Perancangan awalnya Hubby (Hubby disuruh lead konvoi oleh Najib.Haish...) nak melalui jalan Jerangkang-Berakit-Sri Jaya. Namun perancangan berubah sama sekali bilamana bila perjalanan diteruskan... Allahu Akbar... Laluan kami terurus disebabkan jambatan untuk melintasi sungai terputus! Mungkin sebab banjir besar baru² ini. Mujur jalan di sini bercabang. Maksudnya tak boleh lalu jalan ini, kita cuba ikut jalan lain pula. Hubby ambil laluan lain, terdapat satu lubang di tengah jalan disebabkan tanahnya mendap/runtuh. Bawahnya terdapat anak sungai.Sekali lagi perjalanan kami diuji..jambatan yang menjadi penghubung jalan runtuh juga. Paras air sungai juga kelihatannya masih tinggi dan airnya laju. Tapi masih ada lagi cabang jalan yang boleh kami lalui. Tatkala kami melalui jalan² ini terdapat beberapa tapak kaki haiwan yang ditemui seperti harimau, tapir dan beruang (mungkin) dan yang pasti banyak terdapat tahi gajah!

Akhirnya kami sampai di kawasan perkampungan orang Asli dengan tanpa perlu berpatah balik mengikut laluan jalan yang sama. Kiranya macam pusing je la.... Beramah mesra dengantok batin disini sementara dan kebetulan pula ada seorang rakan kami yang mengenali orang Asli disini siap dapat cenderahati Ubi Kayu Gajah lagi. Alhamdulillah murah rezeki dia. Hubby ambil terus jalan yang cantik iaitu keluar melalui Paya Bungor. Hihihi kalau keluar melalui jalan masuk tadi...Haish...... Habis bergegar². Ikut jalan ni memang cantik! Idok ler bergegar² sangat al maklumlah jalan kampung bukannya jalan hutan weh!

Kemudian kami semua berhenti makan. Jam pun dah 7.00ptg. Lapar perut dibuatnya. Makan kami dibelanja pula oleh Khairul. Kenalan baru bagi Hubby & Ninie. Terima kasih daun keladi. Semoga bertambah² lagi rezeki nanti dan boleh belanja lagi...kikiki....

Selesai makan Hubby ajak balik Kuantan. Pulak dah? Ini tak masuk dalam perancangan ni. Anak²? Haish... Sebab laluan keluar kami paling hampir dengan Bandar Kuantan dan masih jauh dengan rumah. Mana²lah cik Abang oi... Urm..Malamnya Hubby siap pergi minum pula dengan rakan² kembara di Kuantan. Ninie... Tito...... Zzzzzz. Anak² Ninie dah call dan Alhamdulillah...semuanya Ok... Esok Huby janji nak balik awal... Pastikan ye Cik Abang... Banyak kerja menantiku di rumah nun...hihihi.....

Sekitar gambar kami di sini :

Kereta Hubby meragam jap waktu ni... Tiba² off...Haish...babap kang...



Orang lain duk harung sungai..Kami tengokkan je dari atas jambatan :)

Setibanya kami di sini...Terus berkumpul. Kemudian ada yang mandi sungai...

Kami berdua? Ke atas... tengok² air terjun...Cantiknya!

Perjalanan diteruskan.... Jumpa banyak najis gajah di kawasan ini.


Ada kereta (Khairul) yang tersangkut bila melalui anak sungai....



Besarnya! Sama besar dengan tapak kaki kami suami isteri.... hihihi...if bertemu...Sure Ninie yang 'seram'

Antara jambatan yang runtuh dan menyebabkan laluan kami beralih arah...



Jambatan runtuh...Aik...Jalanpun runtuh juga...Urm.... Abang Mat duk merasa² kepadatan tanah samada selamat untuk dilalui mahupun tidak.

 Meninjau laluan/jambatan yang runtuh teruk dan paras air sungai yang kelihatannya masih lagi tinggi

Tapak² kaki yang kelihatannya banyak di kawasan sungai besar yang jambatannya juga runtuh di sebabkan air banjir besar.

Singah di perkampungan orang asli. Ramah mesra dengan Tok Batin


Tengok...Besarnya hasil ubi kayu di salah satu rumah penduduk Asli di sini....

Habis tempat duduk Ninie dengan biji benih lalang