"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Tuesday 28 January 2014

Ketiga² Gegirl Mama Luka/Berdarah di Kepala...

19.01.2014 Ahad
-AQILAH QISTINA-

Mama sampai di rumah lebih kurang jam 12.30tgh setelah bermalam di Kuantan malam tadi lepas recce jalan di Jerangkang Waterfall (rujuk entry di SINI). Mama tak terus pergi mengambil anak² yang berada di rumah Neneknya sebab Mama nak mengemas² rumah terlebih dahulu. Lebih kurang jam 2.30ptg baru mama pergi ambil.

Sampai je di sana, bermacam² cerita yang disampaikan..Yang ini nakal, yang ini buat perangai dan macam² lagi. Namun satu cerita yang menarik minat Mama...Kepala Aqilah berdarah disebabkan terhantuk pada tiang!. Berdasarkan cerita mereka dan Neneknya... Semalam 18.01.2014 Sabtu, anak² bertuah ni mandi di luar rumah...mandi kolam dan terlalu gembira. Masa tengah bermain dan bergurau senda entah macamana ceritanya antara Adik dengan Khairina...Tiba² Adik terhantuk pada bucu tiang (tiang bentuk empat segi) dan luka. Cerita Adik dia menangis bukan main lagi.... Hari ni kesannya Mama tengok tak teruk mana. Macam melecet je kulitnya...Aduhai anak...



20.01.2014 Isnin
-KHAIRINA BASIRAH-

Sepertimana biasa anak² Mama akan keluar bermain pada sebelah petang selepas sekolah KAFA dan baliknya jam 7.00++ptg @ bila nun sayup kedengaran bunyi azan. Sepertimana biasanya juga mereka akan naik mandi. Ihsan sentiasa menggunakan bilik air di sebelah bawah manakala ketiga² gegurl akan menggunakan bilik air sebelah atas. Mandi bersama² dan selalunya akan bermain juga. Tak sampai pun 5minit tiba² kedengaran suara Khairina cemas dan meluru turun. Dia bercakap sambil menunjuk² kepalanya namun dek kerana Khairina cemas sangat, Mama langsung tak faham segela butir bicaranya. Mama Cuma duk telek kepada tangannya yang menunjukkan kepalanya. Mama tengok tak ada apapun. Namun bila keluar ayat “Mama saya tak mati kan?” Mama mulai pelik. “Kenapa pula ni getus hati Mama”... Selang beberapa minit terlihat ada darah yang mengalir di belakang kepala. Sah luka namun tak pasti sebab apa. “Along cepat ambil kain lampin kat atas” arah Mama pada Along yang baru selesai mandi. Along meluru naik ke atas dan ambil kain beri pada Mama yang dah bawa Khairina duduk di kerusi dan Mama dah Nampak tempat/puncanya. Mama terus tekap pada luka. Khairina menangis namun bibirnya mengucap tak puus². Nak tergelak pun ada masa situasi itu “Laiilaha illaAllah “ ujarnya berulang² masa Mama tekapkan kain pada luka tersebut sambil dia menangis teresak².

Tak berapa lama kemudian darah yang mengalirpun terhenti. Mama cuba tengok kesan luka. “Masya Allah” berlubang sedikit lebih kurang 7mm danjang dan dalam juga. Seriau rasa hati Mama dan berderau darah dalam badan Mama ni rasanya. Mama suruh Khairina bertenang dan katakan padanya yang lukanya ok tak apa² dan darahpun dah berhenti mengalir. Walaupun masih teresak² namun percakapannya lebih mudah difahami berbanding sebelumnya. Apa yang Mama faham dari cerita Khairina.... Khairina nak mandi, tadah air dalam baldi...Kemudian Khairina nak celupkan kepalanya dan baldi (mungkin air sikit sebab rambutnya tak basah pun) dan Khairina angkat kepalanya semula kemudian kepalanya terhantuk kepala paip. Kepala paip dalam rumah ni tak ada yang plastik. Jadi... boleh dibayangkan betapa kuatnya kepala Khairina terhantuk dengan luka sebegitu. Mau berdenyut kepala dibuatnya.

Darah dah berhenti Mama pimpin Khairina naik ke bilik air untuk bersihkan darah yang telahpun kering dirambutnya. Aduhai bau darah hanyir ni memamng meloyakan tekak. Khairina dah tak menangis lagi. Mama suruh dia mandi macam biasa tapi jangan basuh rambut/kepala. Kemudian diisi minyak gamat. Doa Mama agar Khairina tak apa² dan juga tidak demam. Khairina juga seboleh²nya tak mahu pergi klinik. Sebab tu agaknya lepas mandi, makan disuruh buat kerja sekolah moodnya nampak ok je takde apa². Tapi lepas buat kerja sekolah asyik duk berkepi dengan Mama sampai tidurpun nak pegang tangan Mama. Mama rasa badan Khairina dedar je. Mama suapkan Khairina ubat sebab risau dia demam. Mama tengok pada lukanya dah tak keluar darah lagi Cuma orang kata apa tu? Air bisa yerk? Mama lapkan dan Khairina tidur... Malam ni juga Mama Whatsapp pada Bos takut esok tak boleh masuk office sebab nak bawa Khairina ke klinik risau kalau terkena jangkitan kumam. Alhamdulillah Bos OK dan izinkan Mama masuk lewat ke opis esok. Syukur..selamat cuti tahunan Mama. Maklumlah masih di awal tahun lagi.... Sayang cuti ooooo....









28.01.2014 Selasa
-KHALISAH BATRISYIA-

Hari ini satu lagi kejadian yang tak di duga berlaku...Allahu Akbar...

Sepertimana biasa...Petang anak² Mama akan keluar bermain...Jam 7.15ptg akan balik ke rumah...Dan macam biasanya juga...Kalian akan disuruh naik mandi. Ketiga² gegirl Mama ni kalau waktu 'baik' sentiasa bekerjasama bila bermain hatta dalam bilik air!. Kebiasaannya juga tatkala ini Mama akan sibuk di dapur menyediakan/mencukupi makan malam.

Selesai..dari bawah terdengar suara riuh keriangan anak² bermain dalam bilik air...Aduhai anak..masih tak serik² walau berulang kali diingatkan agar tidak bermain cuma mandi sahaja! Masa Mama melangkah tangga untuk naik ke atas...sampai je di tengah² kedengaran bunyi dentuman kuat dari bilik air tersebut serta kelihatan Khairina & Aqilah berlari keluar dari bilik air dengan muka yang cemas...Allahu Akbar...Apa pula kali ini...Tak dapat dibayangkan oleh perasaan. Yang pasti degupan jantung Mama begitu laju...Mama kian cemas bilamana tak nampak kelibat Khalisah dan serentak je Khairina menjerit "Mama...Kepala Kakak!" Mukanya juga kelihatan begitu cemas. Terlepas terus beg tangan Mama yang dibawa bersama...sedangkan dalamnya ada handphone dan beg tak berzip. Pantas Mama berlari naik ke atas mencari Kakak sambil berdoa tiada apa² yang berlaku kepada Kakak. Ye...hati Mama cukup takut...takut sangat²! Sampai je atas, kelihatan Khalisah keluar dari bilik air sambil memegang kepalanya. Makin kuat debaran di hati Mama. Macam biasa, Ihsan yang kebetulan membontoti Mama terus mencari kain tanpa disuruh.

Khalisah mula merengek sambil menunjukkan kepalanya. Mama tengok tetapi tiada apa². Diamati semula...Ya Allah..ada kesan luka! Aduhai anak.... Mama capai kain yang telah Ihsan sediakan dan teus tekap. Mama amati betul²...Mujur lukanya tak sedalam mana. Mama suruh Ihsan jenguk keadaan di dalam bili air. Kata Ihsan...Singki jatuh dan pecah. Allahu Rabbi...Macamana boleh jadi begitu? getus hati Mama. Khalisah merengek² sebab takut Mama bawa ke klinik...Takut sungguh dia nak ke klinik. Beberapa minit ditekap darah kelihatannya berhenti.Mama suruh Khalisah pakai baju.Nak tak nak bawa juga ke klinik sebab tak nak jadi macam Khairina tempoh hari...Khalisah meengek lebih kuat sambil menangis² kali ini...

Mama dan Ayah bawa Khalisah ke klinik sementara Ihsan ditugaskan untuk lihatkan/jaga Khairina & Aqilah di rumah.... Alhamdulillah...Tak perlu dijahit cuma dicuci sahaja... Khalisah mulai lega setelah semuanya selesai walhal masa atas katil tadi dah mula menangis² kecil. Sabar ajalah... Selesai..Khalisah mulai tersenyum.

Sampai di rumah...Hubby & Ihsan kemaskan bilik air yang dah bersepah tadi. Singki memang pecah tak boleh digunakan lagi. Bila di soal siasat...Rupa²nya mereka bermain di bilik air..Khalisah pula memanjat dan duduk di atas singki. Itu yang menyebabkan singki berkenaan jatuh. Namun bila ditanya mengapa Khalisah memanjat.."Saja" jawabnya...Kalau diikutkan hati...kecil besar, kecil besar je Mama nengokkan kamu nak.... Bila ditanya mengapa kepalanya boleh berdarah? Kena pada apa? Khalisah tak tahu mengapa boleh jadi begitu... Alhamdulillah syukur tiada yang teruk terjadi pada kalian.... Sesak nafas Mama dibuatnya oleh ketiga² gegirl Mama nih.... Haish...Mana ada ibu tak sayangkan anak...