"Diam Bukan Tanda Setuju. Marah Bukan Tanda Benci. Senyum Bukan Tanda Gembira. Tertawa Bukan Tanda Sedang Bahagia. Muram Bukan Tanda Berduka. Menangis Bukan Tanda Merana. Kadangkala Perasaan Sukar Untuk Diungkapkan. Apakah Yang Diimpikan Bisa Menjadi Kenyataan. Aku Cuma Ingin Bahagia Dalam Kehidupan Dunia & Akhirat Bersama Insan Tersayang. Ya Allah, Tabahkanlah Hatiku, Kuatkanlah Imanku, Tunjukkanlah HidayahMu, Sinarilah Jalan Yang Bakal Ku Lalui Dengan Nur & RahmatMu, Bimbingilah Aku Ke Jalan Yang Di Redhai OlehMu"

Monday 17 September 2012

Adik Periksa Dapat No. 1, Tapi Kena Tukar Dengan Kawan?


Malam tadi sambil santai²...

Ayah : Adik dah dapat no periksa?
Adik : Dah
Ayah : Adik dapat no. berapa?
Adik : No. 1. Tapi Cikgu kata tukar dengan Habib. Saya amik no.7
Mama : Ha?????
Ayah : Apa? (kurang faham)
Adik : Cikgu cakap saya dapat no.1, tapi tukar dengan Habib. Habib amik no.1, saya amik no. 7. Lain kali saya amik no. 1 balik.
Mama & Ayah : Hahahaha... (Rasa nak terguling² dah Mama masa nih! Senak perut dibuatnya)
Mama : Kertasnya (buku rekod) Mana?
Adik : Cikgu tak bagi lagi.
Ayah : La... bila Adik nak dapat no. 1 nya?
Adik : Lain kali lah... esok, esok... Budak kecik je dah dapat nombor. Budak besar belum lagi.
Ayah : Budak kecik ada berapa orang?
Adik : Urm... (sambil sebut nama rakan²nya, cuba mengingati). Enam orang
Mama : Macamana Adik dapat no.7 kalau budak kecik ada 6orang je.
Adik : Tak tahulah. Cikgu cakap kena datang sekolah. Berlatih sukan. Esok tiup belon.
Mama : Ooo... Masih menahan ketawa.

Aduhai si cilik seorang nih... Si Adik memang 'omeh' mulutnya bila ditanya dan dia sendiri datang mood nak bercerita. Dari awal tahun lagi Ayah dah bagitahu Kakak²nya dan juga Adik, Periksa mesti dapat no. 1. Nanti mintak dengan cikgu.

Bila ditanya, Adik selalu cakap, 'saya dah mintak no. 1 kat cikgu, Cikgu kata semua dapat no. 1 tapi kertas (buku rekod) tak dapat lagi'. Anak, anak....

Si Kakak² berumur 5tahun (Budak besar), Si Adik 4 tahun (Budak Kecik. Anak Mama ni bersekolah di PASTI. Ada 2kelas untuk berumur 4tahun & juga 5/6tahun. Sebab tu ada istilah budak besar & kecil. Anak² Mama ni bila ditanya soal periksa, masih belum faham apa maksudnya.

Dilihat dari kertas jawapan peperiksaan, ada kalanya bukannya tak tahu, tapi macam buat lebih kurang aja, janji siap. Mula² dulu, bila taya periksa dapat no. berapa terkebil² tak tahu periksa tu apa. Yang mereka faham, periksa kena lengkap ada pensil + pemadam dan warna. Sudah menjadi kebiasaan, apabila tiba hari peperiksaan, mesti alat tulisnya semuanya baru. Anak² gembira bukan main lagi.

Tak apalah ye nak... Nanti besar sikit mesti faham kan... Rajin nak ke sekolah pun dah syukur sangat² walaupun adakalanya kurang bersemangat.


Nota Mama : Doa Mama, Semoga Kesemua Anak² Mama Berjaya Di Dunia & Juga Di Akhirat. Amin...

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Kesudian Anda Berkunjung Di Sini ♥